Filter of zoeken:

Type: (slechts één selectie mogelijk)

Muziek Locaties Overige

Decenia: (twee selecties mogelijk)

'40 - '49 '50 - '59 '60 - '69 '70 - '79 '80 - '89 '90 - '99 '00 - '09 '10 - '19

Genre: (twee selecties mogelijk)

Country Dance Dialect Drive-in Funk Jazz Klassiek Levenslied Metal Overige Pop Reggae Rock Urban

Plaatsnaam: (maximaal één selectie mogelijk)

Groenlo Harreveld Lichtenvoorde Lievelde Marienvelde Vragender Zieuwent
Gefilterd: 0 van 0 items

Zoeken:

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Organisator van het Groenlose Jazz Veste-Val

Groenlose Jazz Sociëteit

Type: Overige Plaats: Groenlo

OMSCHRIJVING

Misschien is Groenlose Jazz Sociëteit niet helemaal de goede benaming, want het is niet alleen jazz die er klinkt. Ook blues, soul, funk, boogie woogie, texmex en aanverwante muziek. “Wij zijn de trendsetters geweest om niet alleen de traditionele dixieland te promoten, maar ook de nieuwe mixvormen, zoals jazz vermengd met pop. Iedereen zegt nu dat het North Sea Jazz Festival daarmee is begonnen, maar dat is niet zo. Dat waren wij!” Was getekend: Wim Hilderink, voormalig penningmeester van de Groelose Jazz Sociëteit. Het is een citaat uit een artikel dat 3 september 1997 in het regionale dagblad De Gelderlander verschijnt. Geschreven naar aanleiding van het tiende Jazz Veste-Val. Grootspraak? Hilderink, wonend in Haaksbergen, is op dat moment penningmeester van de sociëteit, dus op Grolse wind kun je hem niet betrappen. De sociëteit bestaat inmiddels 25 jaar en het ziet er niet naar uit dat het einde in zicht is.

In 1982 staat de wieg van de Stichting Groenlose Jazz Sociëteit in café De Brasserie aan de Kevelderstraat, midden in het centrum van Groenlo. Geen plek voor jazzliefhebbers om er een bedevaartsoord van te maken, want De Brasserie heeft inmiddels plaats gemaakt voor... een privé-parkeerplaats. De jazzliefhebbers Dini Huinink, Wim Wagenaar en Bert Bennink richten in 1982 een jazzclub op. Eens in de zoveel tijd een jazzavond in een plaatselijke kroeg. Bennink is dan de uitbater van De Brasserie, dus de plek is er ook. De kersverse sociëteit benadert de Forest Jazzband voor een optreden op een donderdagavond. Wanneer dat precies was, is onduidelijk. In een knipsel uit een Grols huis-aan-huisblad dat in 1982 verschijnt staat onder het kopje ‘Jazzsociëiteit in Groenlo gestart’ alleen het volgende: ‘Vorige maand is in De Brasserie aan de Kevelderstraat de Groenlose Jazzsociëteit van start gegaan met een optreden van de Forest Jazzband. Om een al te grote toeloop te vermijden, is aan deze start niet veel ruchtbaarheid gegeven.’ Een memorabele zin... De jazzclub heeft in al die jaren heel wat gevestigde namen naar het vestingstadje gehaald, maar ook beginnend talent. Een greep uit de collectie: Jaap Dekker, Tata Mirando, het Rosenberg Trio, Georgie Fame, Rob Hoeke, Mieke & The Houdini’s, WASO, Mariska Veres, D’ Wijs, Rosa King, het Willem Breuker Collectief. 1988 is een tweede belangrijk jaar voor de sociëteit. De groep jazzliefhebbers ondergaat haar eerste lustrum. Om dat te vieren wordt de stap gewaagd een jazzfestival op te zetten, met muziek op straat en in de diverse cafés. Vrijdag 2 september 1988 is het zover, het Jazz Veste-Val ziet het levenslicht. Met optredens van o.a. The Dirty Dozen, The Hotsnacks, Trio Pluzz, het Rob Agerbeek Trio, Rosa King & Upside Down en Ted Easton’s Jazzband. Het Veste-Val blijkt een schot in de roos, onder meer omdat het een muziekevenement is met niet alleen traditionele jazz, maar ook met rauwe blues, dansbare soul en funk, snelle boogie-woogie en vrolijke zydeco. In de Twentsche Courant Tubantia van vrijdag 1 september 2006, achttien jaar later, zegt een bestuurslid van de Sociëteit het volgende over het Veste-Val: “Misschien is het Jazz Veste-Val niet helemaal meer de goede benaming voor dit evenement, want er is hier veel meer dan alleen jazz te horen. Het festival heet echter al achttien jaar zo en waarom zou je dat dan veranderen? Het is een begrip. Bovendien, het Grols Jazz, Blues, Funk, Soul en Zydeco Veste-Val, is een wel heel erge mond vol... Het publiek dat op het Veste-Val afkomt is zeer divers. Het Veste-Val in stand houden lukt gelukkig met behulp van sponsoren, bijdrages van de horeca én de entree. Het gaat elk jaar goed, dit jaar ook. En wees eerlijk, dit is toch prachtig? Waar heb je hier in de omgeving een echt jazzfestival? Nergens!’ 


 In 1994 vindt de sociëteit het tijd voor een extra stap: de Grolse Veste-Blues. Vier bands moeten vrijdag 8 april 1994 zorgen voor een avondje blues waar de vonken vanaf springen. De Tim Disney Band, Gina's Band of Blues, Gé Reinders And The Spades en Flavium staan in respectievelijk De Lange Gang, Kras, Pam Pam en De Pauw. Spetteren doet het die avond inderdaad en ook over publieke belangstelling hoeft niet te worden geklaagd. Maar, ondanks dat blijkt Veste-Blues geen blijvertje. De reden: geldgebrek! Een paar dagen na het festival kopt De Twentsche Courant: 'Eerste Grolse Vesteblues verloopt succesvol; herhaling hangt af van geld en medewerking van horeca'. In het artikel laat societeitsbestuurslid Dini Snijders al doorschemeren dat Veste-Blues eenmalig zal zijn: 'Woordvoerster Dini Huinink-Snijders sprak na afloop weliswaar van een gezellige bluesavond die goed was bezocht, maar kon tegelijkertijd niet de garantie geven dat een dergelijke avond in het nieuwe seizoen zal worden herhaald', aldus De Twentsche Courant. Teleurstelling of niet, de Stichting Groenlose Jazz Sociëteit zit niet bij de pakken neer en pakt uit met het Jazz Veste-Val in 1994. Liefst twaalf bands treden op. Bovendien is er een speciaal concert van Tom Klein Gunnewiek, een gitarist geboren en getogen in Groenlo. De dan 27-jarige Klein Gunnewiek presenteert op het Veste-Val zijn allereerste cd. De regionale dagbladen vinden dat bijzonder en interviewen de muzikale ex-Grollenaar, op dat moment woonachtig in Enschede: 'Tom Klein noemt hij zich tegenwoordig', schrijft Ton Ouwehand in het Dagblad Tubantia van 2 september 1994, 'want hij realiseert zich dat er in Duitsland geen hond is die het achtervoegsel Gunnewiek kan uitspreken. En als het goed is zal zijn naam daar na vanavond ook regelmatig moeten vallen. Want zijn cd 'Statement', die vanaf morgen in de winkels ligt, komt uit op het Duitse label CrisCrazz van producer Chris Beckers.' 

Het schijfje wordt met een achtkoppige band gepresenteerd in dancing De Pauw. Een paar dagen later schrijft Ouwehand in een recensie over het Jazz Veste-Val: 'De presentatie van de cd van Tom Klein leverde in De Pauw een puik stukje muziek op. Waarbij zijn gitaar en vooral z'n composities het middelpunt waren van een zeer sterk orkest. Voor topsolist Rolf Delfos was het op altsax zichtbaar prettig werken met begeleiding van zowel de fenderpiano van Peter Beets als het hammondorgel van Will Maas. En de ritmesectie met Marius Beets (contrabas), Sandra Sahupala (percussie) en Marcel Serierse (drums) stond als een huis.'

FOTO'S

MEER INFORMATIE?

Heeft u meer informatie en/of beeld- of geluidsbestanden van dit artikel? Stuur uw informatie dan naar poparchief@roomseherrie.nl. Gelieve duidelijk te vermelden welk artikel het betreft.

GERELATEERD: