Type: (slechts één selectie mogelijk)
Muziek Locaties OverigeDecenia: (twee selecties mogelijk)
'40 - '49 '50 - '59 '60 - '69 '70 - '79 '80 - '89 '90 - '99 '00 - '09 '10 - '19Genre: (twee selecties mogelijk)
Country Dance Dialect Drive-in Funk Jazz Klassiek Levenslied Metal Overige Pop Reggae Rock UrbanPlaatsnaam: (maximaal één selectie mogelijk)
Groenlo Harreveld Lichtenvoorde Lievelde Marienvelde Vragender ZieuwentAl jaren investeert Paaspop in de toekomst en sinds 2003 gebeurt dit ook via deze bandjeswedstrijd. Het merendeel van het festivalpubliek komt uit de eigen regio, dus wil men ook het lokale talent kunnen zien. Om de competitie eerlijk te houden mogen bands alleen meedoen als ze daadwerkelijk aan de gestelde criteria voldoen: ze moeten uit de buurt komen, eigen nummers maken en niet al te lang bestaan. Demo’s worden meegenomen in de selectieprocedure. De vijf beste inzendingen krijgen daarna een uitnodiging om op De Slag te komen spelen. Sinds de eerste versie in 2003 is er ieder jaar een editie van de Slag om Paaspop geweest. In februari 2003 mag Gibberish uit Hengelo zich de eerste winnaar noemen. In februari 2004 en februari 2005 wordt de overwinning door respectievelijk Blizzard en Elister in de wacht gesleept. De eerste drie keer wordt de avond gehouden in zalencentrum Bongers in Zieuwent. De Slag van februari 2006 komt op naam te staan van QQ47. De Slag wordt dan voor het eerst in de zaal van ’t Witte Paard in Zieuwent gehouden. In 2007 wordt er naast de juryprijs ook een publieksprijs toegekend. De ene winnaar opent de zaterdag van Paaspop, de andere opent de zondag. Alle vijf edities worden druk bezocht. Voor iedere winnaar geldt, dat ze na hun optredens voor Paaspop, nog vaak te bewonderen zijn op diverse podia door heel het land. De diverse muziekstijlen die door de beginnende bands op het microfestival ten gehore worden gebracht, blijken in de smaak te vallen bij de bezoekers. Doorgaans is de Slag om Paaspop goed voor een gemêleerd publiek, variërend van headbangende tieners tot serieus knikkende vijftigplussers. Een winters opstapje om het festivalpubliek alvast een beetje warm te krijgen voor de paasdagen.