Filter of zoeken:

Type: (slechts één selectie mogelijk)

Muziek Locaties Overige

Decenia: (twee selecties mogelijk)

'40 - '49 '50 - '59 '60 - '69 '70 - '79 '80 - '89 '90 - '99 '00 - '09 '10 - '19

Genre: (twee selecties mogelijk)

Country Dance Dialect Drive-in Funk Jazz Klassiek Levenslied Metal Overige Pop Reggae Rock Urban

Plaatsnaam: (maximaal één selectie mogelijk)

Groenlo Harreveld Lichtenvoorde Lievelde Marienvelde Vragender Zieuwent
Gefilterd: 0 van 0 items

Zoeken:

Peter Groot Kormelink

Type: Band Genre: Overige

OPGERICHT: 1953OPGEHEVEN: n.v.t

BEZETTING:
Peter Groot Kormelink
Componist

BIOGRAFIE

“Ik was het zelf al zo'n beetje vergeten. McCormick's Blues Formation, dat zal geweest zijn rond 1969. We oefenden op het Marianum en later in een bijgebouw van de huishoudschool.” De eerste reactie van Peter op de vraag wat zijn eerste echte band was. In het schuurtje van de buurman raakt Peter bevlogen door het harmonium dat daar staat en die bevlieging zal de basis worden van een langdurige loopbaan als muzikant en theaterdier. Met allereerst McCormick’s Blues Formation. De naam McCormick verwijst ondubbelzinnig, indirect direct naar de naam Kormelink. De band speelt in die dagen covers van The Rolling Stones, Fleetwood Mac en Q65. MBF speelt echter ook boogie woogie, want pianist Hans Eggenkamp is virtuoos op dat gebied en zelfs een enkele eigen popcompositie wordt niet geschuwd. Eggenkamp, als gezegd, zit achter de piano, Groot Kormelink zelf neemt de vocalen voor zijn rekening, Peter Payens speelt bas op een Hägstrom, Pierre Bartelink zit achter de drums en Theo te Brinke staat helemaal achter zijn gitaar en zijn gitaarspel. Groenlo heeft weer een band.

Peter vraagt zich nu nòg af of ze toen wel goed genoeg waren, maar is afgezien van die twijfel nog steeds helemaal weg van het gitaarwerk van Theo toen. ”Ik weet niet of we goed waren maar ik was zelf nogal fan van Theo te Brinke die later ook nog in de aanloop naar Normaal een rol heeft gespeeld.” In 1979 gaat Peter in Groningen werken bij het rocktheater 'Werk in Uitvoering'. Hij is ruim drie jaar actief als zanger/acteur, tekstdichter en componist van die groep. In die tijd is het ook duidelijk, dat Peter zijn hart volgt en zich professioneel bezig gaat houden met muziek en theater. Dat is altijd de combinatie, die hem voor ogen staat. Dat wordt zijn werk. Toch wint de muziek het meestal van de theaterkant. In 1984 loopt Peter, die dan inmiddels in Groningen woont, Herman Grimme tegen het muzikale lijf en dat resulteert in Succes met een hoofdletter. De band Splitsing, waar beiden deel van uitmaken, krijgt een platencontract bij EMI en er volgt een hitsingle: 'Wind en Zeilen'. In 1990 valt Splitsing uiteen en slaan Grimme en Kormelink aan het componeren voor andere artiesten. In hun eigen studio nemen ze honderden nummers op, die door veel Nederlandse artiesten worden uitgevoerd. Henk Westbroek profiteert van de compositiekunst van dit tweetal, net als Linda de Mol, het project Kinderen voor kinderen, Mrs. Einstein en Marco Bakker.  De twee Groningers proberen het uiteindelijk toch weer zelf en niet zonder succes, mag je wel zeggen, want in 1993 verschijnt de debuut-cd 'De Jazzpolitie' en die is één van de grote verrassingen op Nederlandstalig muziekgebied. De plaat is opgenomen in de studio van het producersduo Fluitsma en Van Tijn en de van het album afkomstige single 'Liefdesliedjes' staat tien weken in de toplijsten. Het liedje is Megahit op Radio 3 én haalt een Top 10 notering in de Top 40 en Mega Top 50. Radio en TV sleuren de heren voor microfoon en camera. Het kan niet op. Het album 'De Jazzpolitie' wordt bovendien ook nog eens beloond met een Zilveren Harp. (en dát veur zo’n Grolsen jongen, red.) In 1994 schrijven Grimme en Kormelink in opdracht van het Comité 4-5 mei het nummer 'Bommen en Granaten' en in hetzelfde jaar doet de groep per helikopter een groot aantal bevrijdingsfestivals aan en breekt en passant het record 'meeste festivals op één dag'. Ook wordt er nog een zestal liedjes aangeleverd voor het tweede album van Henk Westbroek. Een jaar later verschijnt 'Ja', de tweede cd van de Jazzpolitie en weer een jaar later mogen de heren werk van Joe Jackson vertolken in de Marlboro Flashbacks. In 1997 komt 'Interland' uit, hun derde cd. De groep heeft platenmaatschappij Virgin ingeruild voor Van Records en hun producer is de van K's Choice en Clouseau bekende Belg Jean Blaute, onder wiens leiding en met behulp van een aantal Belgische muzikanten, het geluid van de Jazzpolitie iets rauwer wordt. In 1998 zien Grimme en Groot Kormelink in, dat het succes van het eerste album niet meer bereikt zal worden en dus na vijf jaar besluiten de heren met de samenwerking te stoppen. Sinds 2000 is Peter betrokken bij veel muziektheaterproducties. Hij doet in 2001 onder de naam 'Linke Soep' een zomertour met de band Link, samen met Bert Heering en in 2002 toert hij in het najaar samen met diezelfde Bertje Heering en Erik Mesie (ooit van Toontje Lager) door Nederland onder de naam 'Het Dak Eraf'. Dat is een Eighties Rock Show waarin ze al hun hits op de planken brengen. Verder bedenkt hij familievoorstellingen zoals de op Christmas Pantomime geïnspireerde musicals ‘Doornroosje en de Knappe Kikker’ en ‘Knibbel Knabbel Knuisje’. Hij is ook als producent en regisseur betrokken bij theaterprogramma’s als Mooi was die tijd, Hollands Glorie, Balcantate en Sinterklaas pakt uit, acteert in en componeert voor de musical De Kameleon ontvoerd én is te zien als molenaar Dijkstra in de twee succesvolle Kameleonfilms. Nog meer? Jawel, hij is nog bezig met de theatertour van De Hemel Kan Wachten, Het Dak Eraf, het muziektheaterspektakel Da Vinci en zijn huidige muziektheaterproductie Big World. De naam van zijn huidige band met Bert Heerink en Erik Mesie is de Heeren van Oranje. Ze zijn onlangs gevraagd voor de vrienden van Amstel Live in Ahoy 2008. Druk, druk, druk dus. En dan tóch nog je gezicht op de Grolse kermis laten zien! Al met al kun je met een gerust hart zeggen: ‘Het zat er al vrog in met meziek en thejater en zo rap he’j et der ok neet weer oet. Laot Peter maor schoeven’. Uit de Weekkrant, ergens in 2005: ,,De Achterhoek is het zwarte gat op de kaart van cultureel Nederland”  GROENLO -Weinig mensen kennen zijn gezicht, maar als zanger van ‘Liefdesliedjes’ (Jazzpolitie) zit Peter Groot Kormelink in het hoofd van bijna elke Nederlander. Daarvoor maakte hij deel uit van Splitsing, bekend van de hits ’Wind en zeilen’ en ‘Recht uit het hart’. Ondanks alsof het lijkt dat de oud-Grollenaar uit beeld is verdwenen, is hij drukker dan ooit en vaart hij op dit moment mee op de golven van succes van ‘De Kameleon 2’, waarin hij de rol vertolkt van molenaar Dijkstra, evenals in deel 1. Zijn rol in deel 2 lijkt groter dan in de eerste film. Zelf ervaart hij dat echter niet zo, vertelt hij. “Dat hoor ik inderdaad wel vaker van mensen, maar in mijn eigen beleving is dat niet het geval.” Acteren is hem niet vreemd. Met theatergroep ’Werk in uitvoering’ uit Groningen verzorgde hij in het verleden ruim 800 voorstellingen door het gehele land. Hij kwam in contact met Kameleon-regisseur Steven de Jong via popgroep De Kast. “Ik woon in Groningen en doe wat voor theaterbureau Pro-Acts. Hier deed ik een project van het Wereld Natuur Fonds en De Kast: De Kast in Afrika. En het was De Kast die speciaal voor een film van Steven de Jong het nummer ’In Nije Dei’ schreef. Zodoende het contact en aangezien Steven de Jong nogal graag met mensen uit eigen buurt werkt, werd ik gevraagd.” Voor het zelfde theaterbureau bedacht en produceerde hij het zeer succesvolle project ‘Mooi was die tijd,’ waarin Nederlandstalige artiesten met elkaar het land in gingen, met een show, aan elkaar gepraat door pratende snor Chiel Montagne. De oud-Grollenaar die vanaf zijn 18e jaar zijn horizon elders verbreedde en Groenlo alleen nog aandoet voor familiebezoek, staat ook in het theaterstuk over de broertjes Klinkhamer, ‘De Kameleon ontvoerd’, met de originele cast uit de films. “Hierin acteer en zing ik en heb ik een aantal liedjes geschreven. Tot mei hebben we er veertig gedaan. Vanaf eind september wederom veertig keer. Echter weer niet in de Achterhoek”, stelt hij toch wel enigszins bitter vast. Het verbaast hem nogal, nooit in zijn geboortestreek op te hoeven treden. “De Achterhoek is het zwarte gat op de kaart van cultureel Nederland. Toch jammer,” stelt hij onomwonden vast om het na een paar zinnen nogmaals te herhalen. “Ik weet niet wat dat is.” Hij zou het donders graag doen. “Je komt er toch vandaan. Er zijn toch theaters in Winterswijk en Doetinchem? Marveld Recreatie heeft er ook een prachtige locatie voor”. Of cultureel centrum de Bron, als hij van de interviewer hoort dat Groenlo ook een eigen cultureel centrum heeft. Op Marveld stond hij enkele jaren geleden nog wel met de band Het Dak Er Af, samen met collega-zangers Bert Heerink en Erik Mesie. Hoewel Groot Kormelink op het witte doek en het theaterpodium zelf in beeld is, is hij toch vooral achter de schermen bezig. Hij schreef liedjes voor onder meer Henk Westbroek en Kinderen voor Kinderen en is op dit moment druk met een door hem bedacht en geschreven theaterstuk over Leonardo Da Vinci. “Dat staat zes weken aan één stuk in de kerk in Groningen. Het is heel eigentijds want ook Bill Gates komt er in voor.” Er staat nog meer aan te komen. ”Samen met mijn vriendin run ik nog een kunstgalerie en voor de Efteling ga ik een theaterstuk maken, voor waarschijnlijk het zomerseizoen 2007. En, niet aankomend seizoen, maar het seizoen daarna ga ik het theater in met Ernst Jansz, Stef Bos en Erik Mesie, met een soort living jukebox, klein en knus, gitaartje erbij. Dan brengen we zowel hits, want dat willen mensen toch horen, als andere liedjes die we gemaakt hebben, maar niet zo bekend zijn. Er is niets waar ik niet over geschreven heb.” Op de vraag of er nog cd-werk van hem verwacht kan worden, is hij duidelijk. “Dat is geschiedenis. De wereld zit niet meer zo in elkaar dat platenmaatschappijen zeggen; hier Groot Kormelink, hier heb je geld en maak maar een cd. Zo ging dat met de Jazzpolitie toen wel. De mensen hebben voor downloaden gekozen.”

FOTO'S

MEER INFORMATIE?

Heeft u meer informatie en/of beeld- of geluidsbestanden van dit artikel? Stuur uw informatie dan naar poparchief@roomseherrie.nl. Gelieve duidelijk te vermelden welk artikel het betreft.

GERELATEERD: