Filter of zoeken:

Type: (slechts één selectie mogelijk)

Muziek Locaties Overige

Decenia: (twee selecties mogelijk)

'40 - '49 '50 - '59 '60 - '69 '70 - '79 '80 - '89 '90 - '99 '00 - '09 '10 - '19

Genre: (twee selecties mogelijk)

Country Dance Dialect Drive-in Funk Jazz Klassiek Levenslied Metal Overige Pop Reggae Rock Urban

Plaatsnaam: (maximaal één selectie mogelijk)

Groenlo Harreveld Lichtenvoorde Lievelde Marienvelde Vragender Zieuwent
Gefilterd: 0 van 0 items

Zoeken:

Beets Brothers

Type: Band Genre: Jazz

OPGERICHT: 1982OPGEHEVEN: n.v.t

BEZETTING:
Peter Beets
Alexander Beets
Marius Beets
Peter Harbers
Toetsen/gitaar
Klarinet/altsax
Basgitaar/contrabas
Drums
LATERE LEDEN:
Tom Klein Gunnewiek
Jan Peeters
Ingmar Zeiss
Wim Holthaus
Gitaar
Drums
Drums
Drums

BIOGRAFIE

Thuis in Groenlo speelt moeder Hanneke klassieke muziek. Chopin komt vele malen voorbij evenals Rachmaninov. Althans in noten en notenschrift. Broer Marius en broer Alexander krijgen pianoles van mams en Peter volgt als hij zes jaar is. Peter is zeven en een half als hij verblijd wordt met een gitaar en daaraan gekoppeld gitaarles. Regel in huize Beets is dat er per dag per instrument een half uur verplicht gestudeerd wordt. De gitaar van Peter wordt geregeld 'gestolen' door broer Marius.

PETER (1971) Er is al sprake van een eerste bandje, dat de naam 'Tilt' meekrijgt en bestaat uit de gebroeders Beets en neef Jan. Benjamin Peter bast op een gewone akoustische gitaar, middelste broer Alexander klarinettert op een gewone klarinet en oudste broer Marius ramt gewoon lage kwinten op de ongewoon grote piano. Neef Jan slaat op gewone Ariëldozen die dienst doen als drumkit. De steevast wederkerende fortissimokwinten van Marius komen voort uit diens hardrockcollectie, die hij in die dagen samen met Tom klein Gunnewiek opbouwt. Peter plukt zich helemaal te pletter op de akoustische gitaarsnaren, want kom met zoiets maar eens boven een gevleugelde piano, van een metertje of twee uit! Dat pletterplukwerk van Peter wordt niet erg op prijs gesteld door Marius, die daarom maar een instrumentwissel voorstelt en doordouwt. Marius zal de akoustische snaren van de gitaar op beheerste wijze gaan bedwingen en Petertje neemt plaats achter de vleugel en krijgt van Marius gewoon te horen wat hij moet doen. Deze zaterdagmiddag- of zondagmiddaggebeurtenis, dat is Peter even kwijt, zal van grote betekenis zijn voor het verdere muzikale verloop van zowel Marius als Peter zelf. Dan de eerste publieke gig. Het eerste optreden van de gebroeders Beets is in Groenlo voor de ZSOM, de Ziekenomroep Sound of Music. Donderdag braderiedag. De band staat opgesteld voor het huis van dokter Bergsma in de Beltrumsestraat. Als Peter piano wil spelen tijdens dat optreden, moet hij in de gang van Bergsma, bovenaan de trap gaan zitten, want daar staat de piano. Middels twee vernuftig opgestelde spiegels kan hij zowel naar beneden alsook om de hoek kijken naar Peter Harbers om tegelijk te kunnen beginnen met een nummer en ook weer tegelijk te eindigen! Grotere furore wordt echter gemaakt door Petertje Beets als hij zich een elektrische Ibanez gitaar omhangt en als een gek Johnny B. Goode laat horen. Hij is elf jaar en rockt het hele braderiërende publiek in de Beltrumsestraat plat! De foto van dat moment siert nog immer de woonkamer van huize Beets. Op sologitaar wordt ook nog eens geschitterd bij een optreden van Arachne op een hete zomerdag in de muziekkoepel van Groenlo. Arachne repeteert o.a. in een zaaltje van de oude Callixtuskerk, later op de Deken van Dam school en nog later op de eerste verdieping van de toenmalige Pam Pam. Peter is geregeld aanwezig bij repetities van Arachne in de Deken van Dam school om te luisteren en te roken. Dat kan daar tenminste ongestraft. Sjekkies roken doet hij ook in 'het Schuurtje', een repetitiehok in de tuin van Walter klein Gunnewiek aan de Lepelstraat. Sjekkies roken en op het orgel van Henry Wolters spelen, want Watt’s Goin’ On repeteert daar ook. Op de middelbare school zit Peter als bassist in een band, omdat er een chronisch tekort aan bassisten is. Breeze heet de band met o.a. Fred Scheerder op gitaar en Jan Peeters uit Lichtenvoorde op drums, die ook al een paar keer eerder met de Beets Brothers meespeelt, vanwege zijn voorliefde voor goede funk. "En dan speel je ook wel aardig jazz en dat is dan weer handig bij de Beets Brothers." Peter is zeer gecharmeerd van het funky drumwerk van Wim Holthaus uit Eibergen en dat resulteert in een nieuwe samenwerking. Holthaus drumt vanaf dat moment een aantal jaren in The Beets Brothers. Peter's muzikale voorkeur gaat in die tijd uit naar Deep Purple. Trouwens nu ook nog! "Dat vind ik nog steeds fantastisch!" Rainbow, Saga en Thin Lizzy vindt hij minder, die doen echt onder voor Whitesnake en Slade. 'Running with the devil' van Van Halen schalt geregeld uit zijn luidsprekers en zelfs ZZ Top. Toch tamelijk opmerkelijk voor een jazzmuzikant. Hoewel, …ook in ZZ Top zitten twee zetten. “Al met al heeft mijn oudere broer Marius mij geïntroduceerd in het Groenlose muziekleven en in de rockmuziek.” Buiten de drummers die de Beets Brothers in de begindagen hebben versleten: Peter Harbers, Jan Peeters, Ingmar Zeiss en Wim Holthaus en gitarist Tom klein Gunnewiek heb ik verder nooit met iemand uit de directe omgeving in een band gezeten. Het gastoptreden op gitaar in de muziekkoepel bij Arachne is wat mij betreft het hoogtepunt van mijn popcarrière." Meerdere hoogtepunten volgen, maar dan zit Peter inmiddels lang en breed beroemd te zijn in de jazz. Na zijn middelbare school studeert Peter vanaf 1989 aan het conservatorium in Den Haag, een studie die hij combineert met een rechtenstudie. Uiteindelijk wint, net zoals bij zijn broers, het jazzvirus. Vanaf 1985 treden de drie muzikale broers samen op als The Beets Brothers. In 1988 wint Peter de prestigieuze ‘Pall Mall Swing Award’ en een jaar later het Prinses Christina Concours. De zaken komen nu in een stroomversnelling: in 1990 verschijnt de eerste cd: ‘The Beets Brothers’, snel gevolgd door twee andere: ‘School is closed now’ (1993) en ‘Brotherwise’ (1995). Een jaar later, in 1996 maakt Peter een opmerkelijke trio-cd met de beroemde Amerikaanse drummer Jeff Hamilton, die grote naam verwierf als drijvende kracht achter Monty Alexander en Oscar Peterson. Peter wordt een veel gevraagd pianist in binnen- en buitenland en begeleidt ondermeer Deborah Brown, Dee Daniels en Rita Reys. Tussen de bedrijven door rondt hij zijn conservatoriumstudie af in 1998, het jaar waarin hij de vaste pianist van het Jazzorchestra of the Concertgebouw wordt en in Parijs de ’Prix Martial Solal’ wint. Met trombone- en jazzlegende Curtis Fuller maakt Peter in 1999 een live-cd en hij wint dat jaar ook nog een prijs, nu het ‘Concours de solistes de Jazz’ in Monaco. En er volgen nog meer cd's: ‘Powerhouse’ (2000), ‘All or nothing at all’ (2001) en ‘New York Trio’ (2001), met de Amerikaanse ritmetandem Rodney Whitaker en Willie Jones III. Na het vervolg, ‘New York Trio Page Two’ (2003), met de wereldberoemde bassist Larry Grenadier, zal in maart 2005 zijn derde cd op het Criss Cross-label verschijnen, deze keer met bassist Reginald Veal en drummer Herlin Riley, bekend van de groep van Wynton Marsalis. Inmiddels heeft Peter met zijn trio succesvolle tournees gedaan in Spanje, Duitsland, Zwitserland, Finland en Polen en speelt hij als special guest een week lang in de prachtige New Yorkse club Birdland. Een spraakmakend duet voor twee vleugels met Chick Corea in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw resulteert in een optreden met zijn trio aldaar in april 2005. Zijn Nederlandse theatertournee ‘van Bach tot Blues’ (2003) is zo succesvol, dat hij in september 2005 in de theaters terugkeert, nu met het programma ‘Chopin meets the Blues’.  ALEXANDER (1968) Hij woont al een tijdje in Leusden en over zijn muzikale Groenlo-periode heeft hij niet zo bijster veel te melden, afgezien van het feit dat "wij als Haagse jongens probeerden de Achterhoeker jazz te verkopen." Wat pop betreft heeft hij wel een aantal keren in de Brasserie in Groenlo gespeeld. Onder andere meegedaan aan de georganiseerde jam-avonden zoals Zomaarpop, Kerstpop 80 en Nieuwjaarspop. Hij heeft er niet alleen gespeeld, ook nog gewerkt. Ja, ja. "Verder zijn we vanuit Groenlo de jazzwereld gaan veroveren." Eibergen, De Ruif in Neede, De Kater en De Tor in Enschede, Doe Jazz in Doetinchem en het jazzfestival in Zevenaar. Nog steeds wordt er gejazzt met zijn broers in het befaamde The Beets Brothers en vormt hij de spil van de 'Tough Tenor Madness' en van 'The Dutch Tenor Battle' met o.a. Hans Dulfer én is hij de vaste saxofonist van Lils Mackintosh en the Swing Cats. Hij scheurt, speelt rauw en zwoel en alles daartussen. Als we het Parool mogen geloven dan is Alexander "Een van de zeldzame tenorhelden die Nederland rijk is." Tegenwoordig is hij buiten het jazzen ook nog bezig met de Maxanter Muziek Groep: het bemiddelen in vraag en aanbod van muziek voor zakelijke evenementen, festivals en theaters en heeft hij een advies- en regiefunctie voor grootschalige muziekproducties. Ook houdt hij zich bezig met artist-management, cd-producties en is hij docent management en marketing aan de Rock Academy in Tilburg. Tel daar dan het volgende nog even bij op: cursusverzorger voor de Nederlandse Toonkunstenaarsbond, praktijkdocent Muziekmanagement aan de Fontys Bedrijfshogeschool te Tilburg, organisator van de Amersfoortse Jazz Driedaagse, lid van het evenementenplatform Amersfoort, directeur/eigenaar van Special Music Events BV, secretaris en penningmeester van de stichting Jazz op 6 én lid van de Raad van Advies opleiding Muziekmanagement. En dan vindt zo'n jongen op de een of andere manier óók nog tijd om te zeilen dan wel te bridgen. En dan heb ik het belangrijkste nog niet eens gehad: professioneel saxofonist zijn met meer dan honderd concerten per jaar! Jazz, jazz, 't is me what!  MARIUS (1966)  Zijn introductie in de Groenlose rockscene verloopt via de familie klein Gunnewiek. Marius komt bij Tom klein Gunnewiek in de klas nadat hij op het VWO is blijven zitten. Af en toe spelen ze samen. Tom op gitaar, Marius op bas. Later gaat het wat meer op een band lijken, want als muzikale versterking komen Michel Fokkers op gitaar en Ronnie Kolkman op drums erbij. Tot echt optreden komt het niet. Via Tom komt Marius bij de groep Arachne. Een van de eerste optredens is tijdens een festival in de muziekkoepel van Groenlo. Marius heeft het festival zelf georganiseerd, samen met Tom. Ook staat het gezelschap te schitteren op een feest in een boerenschuur in de omgeving van Lichtenvoorde. Pa Beets vervoert de groep van zijn zoon en hun instrumentarium in zijn eigen auto met aanhanger. Marius is zo'n vijftien jaar oud en schrijft zich in voor een georganiseerde jam-avond in de Brasserie in Groenlo. (zie Kerstpop 80, red.) Later speelt hij in schoolbands. Allereerst in de variant op Franky goes to Hollywood: René goes to Jamaica, met top 40 werk als repertoire. Er wordt opgetreden op het Marianum en op de Mavo in Groenlo. "Daar zijn nog opnames van", aldus Marius. Na dit artistieke geweld ziet Marius zichzelf terug in de band Not the Police die, zoals de naam al doet vermoeden, enkel werk speelt van The Police. Tussendoor begint Marius ook een nieuwe groep, genaamd Chegade met Tom klein Gunnewiek op gitaar, diens broer Erik op drums en Rob Maas op keyboards. Er wordt wekelijks gerepeteerd in het schuurtje van Walter klein Gunnewiek en dat levert niet alleen fraaie muzikale uitspattingen op, maar eveneens een vloedgolf aan klachten uit de buurt! Zangeressen als Linda Kroon en Erica Lelivelt doen auditie. Ook is er een vervolg op de zogenaamde Brasserie-Loterij sessie. Vanaf 1996, Marius is dan net naar Enschede verhuisd, komt hij terecht in een groep met Carolien Goudswaard, Wim Holthaus en Henk Berenschot. Met uitzondering van enkele optredens met Tom klein Gunnewiek gaat vanaf dat moment het contact met het Groenlose muziekcircuit verloren. Daarna dompelt hij zichzelf voor altijd onder in de jazz. Op zijn twintigste koopt hij zijn eerste contrabas, waarmee hij twee jaar later toelatingsexamen doet op het Haags conservatorium. Zes jaar later is hij klaar en speelt nog vaak met zijn broers in The Beets Brothers in de Houdini’s en in het Rein de Graaff Trio. Hij geeft concerten door heel Europa, Amerika en Australië en neemt met voornoemde formaties ook een groot aantal cd’s op. Hij werkt met meerdere grote jazzgoden, waaronder Teddy Edwards, James Moody, Ronnie Cuber, Bud Shank, Johnny Griffin, George Coleman, Herb Geller en Jeff Hamilton. Met deze laatste twee neemt hij ook nog albums op. Toe dan maor! En dan buiten al dit internationale groepswerk is Marius ook nog steeds een graag geziene begeleider van vocalistes. Rita Reys, Greetje Kauffeld en Trijntje Oosterhuis doen regelmatig een beroep op hem. Hij speelt vaak in bekende jazz-orkesten als The Skymasters, het Metropole Orkest, The Dutch Jazz Orchestra en The Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Tel daar nóg even wat klassieke orkesten bij op, zoals het Schönberg Ensemble, het Brabants Orkest en Amsterdam Sinfonietta en je snapt dat de man helemaal into national en international music is. En dan vindt zo'n, toch voor het grootste gedeelte Grolse jongen, ook nog tijd om docent contrabas uit te hangen aan het Rotterdams Conservatorium. In 2006 wint hij de Singer Laren Jazz Award. Je ziet het, het is een en al jazz met de gebroeders en niet zo'n Beets-je ook!  Discografie: Hieronder een greep uit het omvangrijke oeuvre van de Beetsen: Beets Brothers cd's: Beets Brothers (1990), School is closed now (1993), In the new world (1993), Brotherwise (1995), In concert (1997), Powerhouse (2000), Live in Holland (2002), Beets Brothers featuring Houston Person (2003)  Peter Beets cd's: First date (1996), All or nothing at all (2001), New York Trio (2001), New York Trio page two (2002), New York Trio page three (2004), Curtis Fuller and The Peter Beets Quartet (2000), Peter Beets Trio live at the Concertgebouw vol 1 and 2 (2005)  Marius Beets cd's: Marius Beets and the Powerhouse Big Band (2005) Beets Brothers dvd's: Live in Holland (2002)

VIDEO'S

FOTO'S

MEER INFORMATIE?

Heeft u meer informatie en/of beeld- of geluidsbestanden van dit artikel? Stuur uw informatie dan naar poparchief@roomseherrie.nl. Gelieve duidelijk te vermelden welk artikel het betreft.

GERELATEERD: